Vinyly - Recenze

DAVOVÁ PSYCHÓZA - Antropofóbia

2015 PHR records (1991 Opus)

čas: 40:05
země původu: Slovenská republika
styl: punk

Nesúďte ma podľa toho, ako vyzerám, to, čo chcete zo mňa spraviť, na to nepozerám. Rozprávate o slobode v tomto dnešnom svete, nás nútite, abysme boli to, čo vy chcete.

Bratislavská punková kapela DAVOVÁ PSYCHÓZA funguje už od roku 1987 a za ta léta své existence si získala určitý status kultu, ovšem kolem mě vždy jen tak proplouvala. Ne jinak tomu bylo v roce 1991, kdy jí vyšlo debutní album. Tou dobou jsem byl mladý a zarytý metalista, takže jsem v té porevoluční záplavě desek, kdy byl hlad po všem novém, dával přednost jiným interpretům.

"Antropofóbiu" vydalo mamutí vydavatelství Opus (údajně mělo jít o náklad 10.000 LP, 1.000 CD a 10.000 kazet!) a "hledači talentů" vycítili příležitost vydělat prachy na čemkoli, třeba i na punku. Někteří na ten kolotoč nastoupili, jiní se naopak po téhle negativní zkušenosti zase stáhli zpět do undergroundu. Druhá varianta platila pro DAVOVKU, což potvrdila v rozhovoru pro A-kontra (1/92): "Po čtyřech letech hraní jsme chtěli mít vlastní desku. Nebyly peníze, nevěděli jsme jak na to ve slovenských poměrech. (…) Firma nás pěkně doběhla. Uzavřela s náma smlouvu, že dostaneme 5 % z ceny každého zvukového nosiče, ovšem až z těch nad 6.000. Pak vydali 3.000 na LP a 3.000 na kazetě, takže kapela nedostala nic."

Díky Papagájově Hlasateli máme my všichni ignoranti nebo ti později narození příležitost se s touto deskou seznámit i v dnešní době, protože ji po dlouhých 24 letech vydal v březnu v reedici na pěkném bílo-fialovém vinylu. Samozřejmě ctí původní vydání, takže jak obal, tak středové přelepy desky evokují původní press. Přílohou je dvojlist obsahující texty (i jejich překlady do angličtiny), dobové fotografie a komentáře členů kapely. Opravdu záslužná vydavatelská činnost.

Som obyčajný z obyčajných, nemám auto, nemám prachy. Len jednu záľubu mám, až do smrti svoju hudbu hrám.

Po skvělém klavírním intru se rozjíždí první hitovka, rychlá "Depresia". Skvělý start, který mě odrovnal v cover verzi na nedávné desce RETROPROTEST. A dál už to jede ve svižném, přesto melodickém punku. Skladby jsou sice jednoduché, přesto chytlavé a harmonické.  Občas sklouzávají až k punkrocku, jindy svou syrovostí k hardcore. Ale hlavně jsou plné energie. Zde se ukazuje ona nadčasovost, protože i po tom skoro čtvrtstoletí je tady pořád spousta hitů, které (věřím) u skalních fandů zlidověly. Určitě za to můžou skvělé aranže a kytarové vyhrávky. Nemá cenu rozpitvávat jednotlivé skladby a je úplně jedno, jestli zde vypíchnu "Spravodlivosť", "Tiesňové volanie", "To som ja", "Mozgová paralýza", "Christiánia" nebo "Davová psychóza". Většina z nich (ale ne všechny) mě prostě baví.

I po textové stránce je album vydařené. Některá pesimistická sdělení nezestárla a mají co říct i dnes (odcizení se společnosti), jiná zase vypovídají o tehdejší době (povinná vojenská služba). Po zvukové stránce možná chybí ona pověstná punková syrovost, díky čemuž je album přístupnější (prostě taková pohodová kytarovka). I tak je zvuk v na svou dobu kvalitní. Vždyť kolik tady bylo nahrávacích studií, zvukových inženýrů a producentů, kteří tomuto žánru rozuměli? Navíc tohle byla teprve druhá zkušenost kapely s nahráváním (první demo nikdy nevyšlo), která měla trvat včetně závěrečného mixu osm dní. Mám pocit, že se zvuk pro znovu vydání nijak neupravoval, aby byl autentický s tím původním.

Takže jestli bych to měl nějak shrnout, tak "Antropofóbia" určitě patří mezi klenoty československého punku, hlavně díky své atmosféře a nadčasovosti. Ta doba tomu nijak neubrala a je fajn, že DAVOVÁ PSYCHÓZA pořád existuje a dodnes ctí principy D.I.Y.

Keď zomriem nič moc sa nestene, žiaden čierny deň nebude. Dobrá nálada neprestane, veď na každého to raz príde.

sestava: Jano Kassa – zpěv, Marcel Duchoň – kytara, Roman Hlobeň – baskytara, Martin Šebeň – bicí, klavír
Strana A