06.09.16

PAIN

Vinyly - Recenze

2015 PHR records (1985 Rebellion Records)

čas: 37:50
styl: punk

Kapelu MAU MAUS založili roku 1979 v britském Sheffieldu kluci těsně po škole, kteří se prostě nudili k smrti. Nejdřív hráli převzaté věci, ale brzy se vypracovali v "jednu z nejdrsněji znějících kapel". Název převzali od stejnojmenné americké hardcore kapely, která se rozpadla v roce 1980. "Museli jsme se rozhodnout mezi tímhle nebo jménem, který vymyslela Chrisova máma – Čtyřlístek! Mám ti říkat víc?", vzpomínal kytarista Lev v knize Burning Britain.

Po třech 7"EP a jednom živém LP se rozhodli v roce 1985 postavit na vlastní nohy a založili si svůj label Rebellion Records, na němž vydali tohle jediné dlouhohrající album (předcházelo mu další EP). Album, které možná i díky obchodním nezkušenostem bylo komerčním zklamáním. Následovalo ještě jedno EP a rozpad kapely koncem téhož roku. Přesto zanechali v punku nesmazatelnou stopu. Tuším, že před pár lety brněnští Voltage rec. plánovali reedici singlů, ale tuhle kapelu oprášil až  PHR records a po třiceti letech znovu vydal album "Fear No Evil".

Na něm je k zaslechnutí punk jak první, tak hlavně druhé vlny. Ale už to není tak zběsilé, jako předchozí nahrávky, jako kdyby kluci ubrali plyn. Je to trošku jiné, rockovější, občas s odkazem na americký hardcore nebo oi, občas mi to přijde jako pop/rock. Taky je na svou dobu ovlivněno tehdejší gotikou (možná to bude i tím, že produkci dělal kytarista o rok později vzniknuvších THE MISSION). Prostě tahle deska má svou specifickou atmosféru a drive.

Je úplně jedno, jestli vybereme svižnou punkovku "Runaway", vyklidněný protivojenský marš "Johnny Boy" nebo "From Whom The Bells Tolls" se silnou melodií. Jednotlivé skladby totiž nejsou žádné odrhovačky a jsou trochu netypické, i tak je v nich snadná zapamatovatelnost a tudíž jejich hitovost. Třebaže MAU MAUS zpomalili a začali klást větší důraz na melodie, agresivita zůstala zachována. Dokonce si asi vzpomněli na své začátky, protože sem umístili rovnou dvě cover verze, i když tvrdí, že všechny songy jsou jejich. Tou první je "Hard Rain's (A Gonna Fall)" od Boba Dylana, druhou pak koncertně prověřený slavný hit "Be My Baby" od THE RONETTES. Ovšem tyhle předělávky jsou svižnější a punk´n´rollové. A aby vtípků nebylo dost, na B straně je ukryt jeden song navíc – parádní "Holy Land".

Jednoduchý obal s fotkou kapely působí dost temně, stejně tak přiložený list obsahující základní informace a komentář zpěváka. Bohužel tady nejsou texty (a nenašel jsem je ani nikde na netu), ale asi je jasné, o čem a proti čemu v době vlády Margaret Thatcherové byly. Musím uznat, že tahle nahrávka, mající svou kvalitu, mě chytla a příjemně se poslouchá i v dnešní době. MAU MAUS prostě měli smůlu, že předběhli svou dobu.

sestava: Chris Taylor - zpěv, Andrew "Lev" Levick - kytara, Alf - baskytara, Paul "Podge" Barker - bicí, Kevin “Bunny“ Warren - doprovodný zpěv
Strana A
1. Step Across The Border